|
Post by Hass on Nov 4, 2010 20:32:24 GMT 2
Ylläpito päätti nyt puuttua asiaan virallisellta tavalla ja tehdään oppilaskunnanhallitus perinteiseen malliin. Eli tämä ei ole vielä mikään varsinainen topic vaan nyt haluamme kaikkian halukkaisen panoksen, kun selvitetään toteutumiskeinoja ja mikä olisi paras tapa hoitaa koko homma. Lio oli jo hurjassa vauhdissa suunnitellut hallitusta ja nyt kaikki muut halukkaat joukkoon mukaan antamaan ideoita. "Ideana on, että hahmot pyrkisivät vaikuttamaan koulunsa toimintaan erinäisin tavoin oppilaskunnan kautta. Oppilaskunnalla voisi olla tietty määrä rahaa kertyneenä vuosien mittaan (100 - 2000£?) ja se voisi koulun opettaja/reksi-johdon lupien perusteella järjestää koulussa erilaisia tapahtumia. Lisäksi erilaiset ehdotukset ja vaatimukset koulun johdolle voisivat kulkea hyvin oppilaskunnan kautta. Meille pelaajille oppilaskunta voisi tarjota uudenlaisen peliympäristön kokouksineen, pikkujouluineen ynnä muine juttuineen ja kieroiluineen." - Lio Ilmassa on nyt muutami kysymyksiä, joten ilmaiskaa mielipiteenne. Ylläpito tekee tätä pelaajien ehdoilla, mutta me halutaan säilyttää tietty ote hommasta. Ennen kuin aletaan miettia peliä, olisi mietittävä mm. seuraavia asioita. - Saavatko kaikki oppilaat osallistua toimintaan vai pidetäänkö ns. vaalit, joissa jokaisesta ikäluokasta, linjasta ja sukupuolista otetaan tietty vakio määrä edustajia tms?
- Valitaanko pj, sihteeri tms vaalilla vai viekö nopeimmat päältä?
- ?
Sanokaa mielipiteenne ja heittäkää ilmaan uusia kysymyksiä, por favor. Miettikää haluatteko olla mukana ja sillä tavalla. Aikaisempaa listaa oli jo mukana, mutta tässä vaiheessa mikään ei ole sitovaa, joten mieli voi vielä vaihtua ja sillä tavalla.
|
|
|
Post by Cerwel on Nov 4, 2010 20:49:53 GMT 2
Okei, mä sanon nyt jotain vaikkei mulla tunnetusti oo mitään ideoita. Eihän tässä koko koulu voi olla mukana eli jos ihan jokanen pelaaja haluaa mukaan niin ainakin vaan yksi hahmo per pelaaja. Niistä voitaisiin sitten tasaisesti yrittää karsia jonkinlainen hallitus, koska mun mielestä kaikkien halukkaiden pelaajien on päästävä mukaan :'D Varotaan vaan ettei hallituksesta sitten tule liian suurta. Noista sihteereistä taas että voihan niille jonkinlaiset nopeat vaalit järjestää vaikka sillä käytännöllä että jokainen hahmo saa äänestää yhtä tai sitten niin että yhden pelaajan kaikilla hahmoilla on yksi ääni eli näiden kaikkien on pakko samaa henkilöä äänestää. Jos tähän on siis niin paljon ihmisiä tulossa että tälläiset ovat tarpeen..
Toivottavasti ymmärsitte..
|
|
|
Post by lio on Nov 4, 2010 20:59:16 GMT 2
*Tuulettaa, kun ylläpitotiimi otti homman itselleen ja lio pääsi ylimmästä vastuusta* Okei, ensinnäkin omia ajatuksiani noihin pariin kysymykseen plus omia kysymyksiä: - Saavatko kaikki oppilaat osallistua toimintaan vai pidetäänkö ns. vaalit, joissa jokaisesta ikäluokasta, linjasta ja sukupuolista otetaan tietty vakio määrä edustajia tms?
-> Vaalit olisivat periaatteessa hyvä keino, jos homma näyttäisi leviävän käsiin, mutta epäilen sitä (voin olla hyvinkin väärässä!) - Saint Walden'sissa ei loppujen lopuksi ole niin paljon pelaajia+oppilaita. Ja rajahan voitaisiin pistää myös off-gamen puolelle tyyliin "1 hahmo hallitukseen/ pelaaja", näin kaikilla pelaajilla olisi mahdollisuus halutessaan liittyä mukaan touhuun (jos hahmo vain hommasta "kiinnostuu").
- Valitaanko pj, sihteeri tms vaalilla vai viekö nopeimmat päältä?
-> Leo Gradenhan siis tällä hetkellä on se puheenjohtaja, ja omasta puolestani voisi jatkaakin - mutta toisaalta, yleensähän hallituksissa nämä virat täytetään vaaleilla? En oikein tiedä, mitä mieltä olisin :/ Jotenkin ingame vaalit tuntuisivat järkevimmältä ja loogisimmilta vaihtoehdoilta, mutta sitten tuleekin toinen kysymys: voitaisiinko vaalien tulos sopia etukäteen, tai mahdollisesta tuloksesta keskustella ennen peliä? Tästäkään en ole kyllä ihan varma, mitä mieltä olen :/ Realistisintahan olisi kai pitää ingame-vaalit ja antaa jokaisen hahmon äänestää miten äänestää.
- Pitäisikö hallituspeleihin sopia jonkinlainen vastausaikaraja?
-> Voisi helpottaa sitä mahdollista ongelmaa, että peli jäisi junnaamaan viikoiksi yhden pelaajan poistumisen/ tauon takia. Esimerkiksi voisi sopia vaikkapa kolmen vuorokauden aikarajan, eli kun pelivastaukset hoidettaisiin tietyssä järjestyksessä, niin pelaajan A vastattua pitäisi pelaaja B:n vastata kolmen vuorokauden sisällä. Jos hän ei vastaisi, vuoro siirtyisi automaattisesti pelaaja C:lle ja pelaaja B saisi uuden vastausvuoron taas pelaaja A:n jälkeen. Lisää hienoja sääntöjä ja rajoituksia jos haluaa, voisi myös lisätä sellaisen jutun, että jos kaksi tai kolme vuoroa peräjälkeen on jäänyt välistä, eikä pelaajaa ole koko sinä aikana näkynyt foorumilla, voitaisiin hänet sovitulla tapaa autohitaten poistaa pelistä, esim. 'X valitteli päänsärkyään ja poistui terveydenhoitajalle' (hienoja selityksiä mulla, toivottavasti sai selvää...). Veisikö tälläisten rajojen asettaminen kuitenkin joiltain peli-intoa, tuntuen liian rajoittavalta? Mitä mieltä olette?
- Onko hallituksessa pelkästään pelaajien ohjastamia hahmoja, vai voidaanko kuvitella/ luoda mukaan ns. NPC-hahmoja hallituksen täytteeksi (erityisesti, jos porukka näyttää liian tasapaksulta?)?
-> Eli hahmoja, joiden olemassaolo voitaisiin todeta omissa peliviesteissämme ja jotka toimisivat hallituksen täytteenä. Tuli tälläinenkin idea mieleen, kun puhuttiin monipuolisesta kokoonpanosta hallituksessa. En kyllä yhtään tiedä, miten toimisi vai toimisiko lainkaan...
Niin, ja edelleen olisin kiinnostunut tulemaan mukaan hallituspeleihin Corrien kanssa :D //Meni niin pitkään kirjotellessa, että cerwel ehtikin väliin :D
|
|
|
Post by aimee on Nov 4, 2010 21:56:58 GMT 2
Kaikilta yksi hahmo kuulostaa hyvältä, sillä ihan kaikki eivät välttämättä ole edes halukkaita. Puheenjohtaja voitaisiin äänestää tai Leo voi jatkaa, mikäli haluaa. Sihteereiksi ei ihan noin irlissä ole yleensä kauheasti halukkaita, joten kaikki voivat varmaan miettiä, ovatko omat hahmot sitä ihmistyyppiä jotka rakastavat pöytäkirjojen kirjoittamista... :D Olen siis sitä mieltä, että sihteerit karsiutuvat itsekseen.
Lion ehdottama kolmen päivän aikaraja kuulostaa hyvältä, ja täytehahmoja en usko tarvittavan.
|
|
|
Post by Fairytaler on Nov 5, 2010 15:37:40 GMT 2
Oon melko samoilla linjoilla amin kanssa. Mun mielestä tosin tuo kolme päivää voi olla turhan raaka, kun esimerkiksi mä en itse välttämättä edes ehdi siinä ajassa kirjoittaa - jos laskee, että alan käydä vielä pesistreeneissäkin. Mun mielestä viisi päivää olisi kohtuullisempi.
Ja oon kanssa sitä mieltä, että jokaselta yksi hahmo, ettei kenellekään tule periaatteessa ylivaltaa, vaikka en usko että tätä kukaan edes käyttäisi hyväkseen. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että mahdollisimman monesta eri ikä- ja opiskeluluokasta, olisi tärkeä saada porukkaa mukaan.
|
|
|
Post by Hass on Nov 6, 2010 17:16:16 GMT 2
Good point, guys. Mä olen kanssa viiden päivän kannalla (hidas kirjoittaja ilmoittautuu), mutta ymmärsinkö oikein, että hahmo tippuisi pelistä samantien? Tai siis voidaanhan vain sen vuoron yli hypätä? Ja Leon mielelläni pitäisin pj:nä, mutta asia ei ole niin vakava minulle. Vaalithan voitaisiin myös pelata valmiiksi päätettyinä tai pitää ihan virallinen poll, jolloin jokainen pelaaja saa yhden äänen. Jos pyritään siihen, että jokaiselta hahmolta on ainakin yksi hahmo hallituksessa, jos niin haluaa. Eli mun ehdotus olisi se, että olisi vakio määrä jäseniä tietyistä ikäluokista tai sukupuolista. Sitten ylijäämä paikkoja saa täyttää vapaasti, mutta sillä ehdolla että uudet pelaajat saavat ne paikat sitten aikanaan halutessaan. Ymmärsikö joku? Eli jokaisella ikävuodella voi olla yksi mies- ja naisedustaja. Sitten jokainen pelaaja saa varata yhden paikan. Sen jälkeen jää yli paikkoja, joille ei saatu hahmoa. Niille paikoille innostuneet pelaajat voivat laittaa ns. varalle toisen tai kolmannen hamonsa, mutta jos mukaan tulee uusia, hallituksesta kiinnostuneita pelaajia, heidän hahmoilleen paikat annettaisiin näistä paikoista? Monimutkaista, tiedän, mutta tuli mieleen Toteutustapaa mietin sellaiseksi, että tehtäisiin esimerkiksi "oppilaskuntahuone", jossa näitä pelejä sitten voisi pelailla - kahdenkesken tai varsinaisina kokouksina.
|
|
|
Post by Fairytaler on Nov 6, 2010 18:23:13 GMT 2
Joo, tuo oppilaskunnanhuone kävi mullakin mielessä, ja varmaan se tänne ilmaantuukin(kunhan joku meistä saa aikaiseksi).
Jos laskin oikein, pelkästään kaikkia ikäluokkia edustavista pareista tulisi kymmenen jäsentä, mikä on alle tämän hetkisen pelaajamäärän(10/16), eli ikäluokkia ei lopulta olisi tasamäärä? Vaiko? : D Ei silti, siinä ei ole mitään ongelmaa. Ja anteeksi, en enää tiedä tarkalleen, mitä tarkoitin : ( Mutta tais olla aika sama pointti kuin Hassiksella : D
Mä olen silti kanssa sitä mieltä, että Leon kuuluisi olla puheenjohtaja. Muita paikkoja voisi olla esimerkiksi varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja, mediavastaava(tekee yhteistyötä esim. koulun lehden(joka ehkä joskus saadaan laitettua kuntoon, älkää huoliko vielä) ja yleisten tiedotusten kanssa), assistentteja(yleispäteviä joka lähtöön). Sekä tietysi muita, mitä tulee mieleen.
|
|
|
Post by lio on Nov 6, 2010 20:32:46 GMT 2
Juup, eiköhän toi viisi päivä voisi olla vähän reilumpi, tai miksei viikkokin :) Kai se olisi vain tärkein tavallaan "varmistaa", ettei peli nyt ihan kuukausiksi jäisi junnaamaan yhden pelaajan vuoksi paikoilleen. Ja mun mielestä ei ainakaan ihan heti ekasta vuoron väliin jäämisestä pitäisi potkaista pois kokonaan pelistä, vaan ainakin vähintään se pari kolme kertaa pitäisi jäädä välistä, että hahmo otettaisi pois sen kertaisesta pelistä. Jos siis tämä jälkimmäinen sääntö otetaan mukaan.
Jos halutaan suoda kaikille pelaajille mahdollisuus hahmoon oppilaskunnan hallituksessa, lähempänä kaksi per ikävuosi keinoa (10 paikkaa) voisi olla kaksi per linja - mutta siltikään paikkoja ei tulisi kuin 12 (ja toiveissahan kai tietty olisi, että nykyinen 16(?) kasvaisi paljon, paljon enemmänkin?) :/ Koska tasa-arvoisuuttahan lisää myös se, että eri linjoilta olisi suht saman verran edustajia eivätkä kaikki olisi vaikka musiikki-linjalta, tällöin kärjistetysti ajaen enemmän esim. uusien instrumenttien hankkimista tai konserttien järjestämistä.
Eli jos hallituksen kokoonpanossa tärkeitä asioita olisivat
A) kaikilla pelaajilla mahdollisuus saada ainakin yksi hahmo hallitukseen B) ei liian iso hallitus kuitenkaan suhteessa oppilaskuntaan C) tasapuolinen sukupuoli-, ikä- ja linja-(?) jakauma. Tällöin voitaisiin sopia esim. että hallituksessa olisi oltava edustettuna ainakin yksi oppilas jokaista ikävuotta ja ainakin yksi oppilas jokaista linjaa - ja lopputuloksessa ainakin 40% kumpaakin sukupuolta.
Esim. tällä hetkellä pelissä 16 pelaajaa (? Memberejä 17, mutta joku vissiin lähtenyt?) ja 44 hahmoa, voisi sopiva hallituksen edustajien määrä olla esim. juuri tuo 16 (miinus se määrä pelaajia, jotka eivät halua osallistua?) eikä yhtään enempää (jo silloin hallituksessa olisi 36% kaikista oppilaista, eli yli kolmannes :P) ja kasvaa aina yhdellä, kun pelaajia, jotka haluavat hallitukseen hahmollaan liittyä, tulee lisää (tätä voitaisiin perustella koulun oppilasmäärän kasvulla tai jollain vastaavalla keinolla). Tarkoittaisi, että pyöristettynä kumpaakin sukupuolta pitäisi olla väliltä 6-10, pitäisi varmistaa, että kuudelta eri linjalta tulisi oppilaita ja että jokaista ikävuotta 14-19 edustaisi joku. Monimutkaista :/ Mutta voisi olla yksi mahdollinen keino saada mahdollisimman tasapuolinen hallitus, jos vain onnistuisi.
:P Pommittakaa kysymyksillä, jos ei auennut! En oikein osaa selittää tuota tähän hätään paremmin.
Alkaako kuitenkin 16 tai enemmän olla liian paljon pelillisesti? Mitä mieltä olette? Jos vastausaikaraja olisi 5 päivää, voisi yhden kierroksen pelaamiseen parhaimmillaan mennä reilut kaksi ja puoli kuukautta kuiteskin :P Ei välttämättä haittaa tai estä toteuttamista, mutta kokouksia ja niiden päätöksiä voisi silti olla vähän vaikea ottaa mukaan peliin. Kokouksissa kuitenkin hahmot näkevät toisiaan ja näin edelleen, niissä voi tapahtua omia juonikäännöksiä, jotka vaikuttaisivat muihin peleihin. Tai muissa peleissä voi tapahtua jotain yhtä lailla odottamatonta - joku alkaakin seurustella jonkun kanssa, joku pari eroaakin.
Noi Taalerin ehdottamat "virat" oli hyviä :) Mun puolesta toi Leon äänestäminen voitaisiin sopia sillä verukkeella, että suurin osa porukasta toteaisi sen tehneen hyvää työtä ennenkin, mitä se oletettavasti siis on tehnyt. Loput virathan voisi mennä sitten ingame-äänestämisellä ensimmäisessä kokouksessa?
// Taaleri korjasi ikäjakauman.
|
|
|
Post by jalle on Nov 14, 2010 20:12:23 GMT 2
En nyt mitään über pitkää viestiä osaa kirjoittaa, mutta nyt suoraan tulen ihan ilmoittelemaan, että olisin ainakin mukana, Janae kun on tuollainen aikalailla virallinen tyyppi ja oppilaskuntaan sopiva.
Koska itse olen kouluni oppilaskunnassa, niin Taaleri sanoi että voisin antaa ideoita sen kautta, mutta en tiedä sitten onko niistä mitään hyötyä.
Tässä siis joitain mitä oppilaskunta voisi järjestää/hankkia yms:
Välituntitoiminta voisi olla vapaaehtoisesti toteutuva, eli oppilaiden ei tarvitse osallistua siihen jos ei halua. Esimerkiksi sähly-, jalkapallo- ja koripalloturnauksia voisi välituntisin järjestää, mutta nekin voivat olla vain ihan mainittavissa olevana, vaikka niitä ei tulisikaan roolipelattua (ja npc:t on keksitty sitä varten jos vaikka yksikin hahmo haluaa olla ihan randomisti aloitetussa, leikkimielisessä turnauksessa/pelissä) ja näin. Muunlaistakin välituntitoimintaa voisi toki olla, tuossa siis esimerkkejä (meidän koulussa on mm. järjestetty joskus). Välipala-/limu-/kahviautomaatti voisi myös olla yksi minkä oppilaskunta voisi järjestää kouluun. Voi olla myös useampia joita oppilaskunta voisi harkita kouluun hankittavaksi.
|
|
|
Post by Fairytaler on Nov 21, 2010 18:45:05 GMT 2
Tällä hetkellä tilanne on itseasiassa se, että hahmoja on 48 ja pelaajia 19.
Lisää mielipiteitä ja ajatuksia kehiin vain!
|
|
|
Post by Hass on Nov 27, 2010 18:46:24 GMT 2
Taalerin kanssa ollaan mietitty, että järkevin (/toimivin) järjestely olisi se, että hallituksen jäseniä olisi yhteensä 12. Näistä puolet olisivat tyttöjä ja puolet poikia. Eikä iästä välitetä, koska hahmoja ei ole tasaisesti kaikilla ikävuosilla.
Eli ei vielä ilmoittautumisia tms vaan mitä mieltä olisitte tälläisestä tavasta muodostaa opk-hallitus?
|
|