Post by bubblegay on Nov 11, 2010 18:42:31 GMT 2
// taelon tyttönsä kanssa. herraisä tää alotus venähti taas, lopuista peleistä tulee lyhyempiä I SWEAR :( //
Kirkkaasta tyhjäpäisyydestään huolimatta Chet arvosti monenlaisia taiteen muotoja. Hän arvosti musiikkia, arvosti tanssia, arvosti elokuvia ja esittäviä taiteita, arvosti jopa kirjallisuutta, vaikka avasi pölyisiä niteitä lähinnä saadakseen parempia numeroita ja lisää opintoviikkoja. Oli kuitenkin yksi taiteenlaji, jonka kanssa hän ei ollut koskaan onnistunut nousemaan samalle tasolle, jota hän ei vain osannut ymmärtää tai kokea samalla tavalla kauniina kuin muut. Se oli kuvataide.
Oli sanomattakin selvää, että hänen kylmä sotansa kuvataiteiden opettajan kanssa oli syttynyt sillä sekunnilla, kun hän ensimmäisen kurssin toisella tunnilla oli astellut luokan eteen ja pitänyt esitelmän Maalaus ja minä rajatusta aiheesta Maalaus ja miksi se on mielestäni turhaa. Hän oli omasta mielestään tuonut esille hyviä pointteja ja muokannut aiheenantoa asiallisesti, mutta opettajan tuikea katse oli kertonut jotain aivan muuta.
Kyse ei oikeastaan siitä, ettei Chet pitänyt kuvataiteista tai niiden katsomisesta saatika ihaillut niitä, jotka osasivat piirtää oikeasti hyvin. Kyse oli enimmäkseen siitä, ettei hän itse osannut piirtää. Mitään. Hänen karut kokemuksensa maalauksen ja muun kuvataiteellisen käytännön saralla olivat alkaneet ala-asteella, kun opettaja oli nostanut hänen hirvipiirroksensa taululle muiden joukkoon viimeisenä ja kehunut, kuinka hienon norsun hän oli osannut vahaväreillä piirtää. Niihin aikoihin vielä tummatukkainen ja pienikokoinen poika oli istunut takarivissä tuimana ja piirtänyt salaa vahaliiduilla kuvan vaahtokarkkeihin tukehtuvasta Kimura-senseistä.
Saint Walden'sin opettaja oli paremmin koulutettu kuin sievä Kimura-sensei ja ainakin tuplasti happamampi. Chetin trauma alkoi elää hänen saatuaan esitelmästään välttävän. Hän oli urheilijana Saint Walden'sin kaltaisessa huippukoulussa tottunut huonoihin numeroihin ponnisteluidenkin jälkeen, joten sinänsä arvosanan ei olisi pitänyt vaikuttaa hänen henkiseen tasapainoonsa. Silti pyöreä kuutonen esitelmän arviointipaperin ylänurkassa viilsi syvältä.
Tämän vuoksi uusi kuvataiteiden kurssi oli kuin synkkä sadepilvi hänen aurinkoisen lomasaarensa yllä. Jotain masentavaa ja uhkaavaa. Koska Saint Walden's painotti oppilaidensa lahjakkuuksiin, Chetinkin tarvitsi käydä vain kaikkein alhaisimmat perusasiat aineista – lopun opiskeluajan hän sai keskittyä vapaasti tanssimiseen. Kuvataiteen kaksi pakollista kurssia kuitenkin pitivät häntä otteessaan, eikä hän ollut vielä löytänyt tapaa, jolla kiemurrella velvollisuudesta irti. Yksi lohduttava tekijä oli, että kaikki matemaatikoita ja urheilijoita myöten joutuivat käymään saman pakollisen oppimäärän. Tietysti kuvataiteen linjoilla opiskelevilla oli täysin omat juttunsa, mutta periaatteessa samat säännöt koskivat kaikkia.
Tunti alkoi samalla tavalla kuin siinä koulussa aina. Oppilaat päästettiin luokkaan minuutintarkasti, kaikki astelivat ryhmämuotoisiin pöytiin hiljaisiksi muuttuneina. Opettaja piti nimenhuudon ja alkoi selostaa kuivalla äänellä sen tunnin tarkoitusta. Jo sen naisen ääni imi varmasti kaiken luovuuden oppilaista, niistäkin, joissa oli potentiaalia. Vähän kuin satujen vanhat, ilkeät noidat. Chet kihersi omalle, terävää älykkyyttä tihkuvalle loukkaukselleen, mutta lopetti erikoisen äänen kuin seinään kuullessaan opettajan ohjeistuksen päätöksen.
“Saatte pariutua keskenänne. Tunnin tehtävänä on piirtää teos parin elämänkaaresta. Kyselkää siis toisiltanne. Käyttäkää luovuuttanne”, opettaja ilmoitti, ja Chet pystyi mielessään täyttämään hänen viimeisen lauseensa lopun – vaikka joillekin teistä se voi varmasti olla vaikeaa.
Kaikki alkoivat muodostaa pareja hänen ympärillään. Tällaisia tilanteita Chet sekä vihasi että rakasti: hyvän kaverin kanssa oli aina hauskaa tehdä ryhmätöitä, sillä silloin oli helpompi huutaa ja apinoida, mutta toisaalta uudet tuttavuudet piristivät. Pääasia oli kuitenkin löytää joku ennen kuin kaikki olisi jo viety ja jäljelle jäisi nurkassa nenäänsä kaivava nörtti, jonka sukupuolta ei voinut paljaalla silmällä arvioida, ja joka haisisi orvokeille.
Orvokit olivat ällöttäviä.
Chet muistutti saaliseläintä pälyillessään ympärilleen mahdollisen parin toivossa. Ei, kaikki käänsivät selkänsä tai kylkensä hänelle. Kunnes!
Parin pöydän päässä istui vielä selvästi pariton tyttö. Hänen mustat hiuksensa olivat poninhännällä, ja hänen kasvonsa näyttivät lievästi tympääntyneiltä. Ei, eivät tympääntyneiltä, etäisiltä. Chetiä ei kuitenkaan olisi voinut vähempää kiinnostaa, sillä juuri hiljaisemmat ihmiset olivat kaikista hauskimpia. Enemmän tilaa omalle äänelle ja niin edelleen.
Vaaleahiuksinen poika nousi paikaltaan ja purjehti sulavasti tytön luo, hymyillen tälle leveästi ja aurinkoisesti.
“Chet Ito”, hän esitteli itsensä huolettomasti – se kuului jo käytöskoodiin. “Käynkö pariksi?”
Kysymys oli sinänsä hieman aiheeton, sillä Chet istuutui jo valmiiksi tytön vierestä vapautuvalle tuolille. Hänen hymynsä ei kadonnut minnekään, vaikka hän todennäköisesti vaikutti jo lievästi sekopäiseltä ilmeidensä kanssa. Siinä ei olisi ollut mitään uutta. Viimeksi juorut olivat leimanneet hänet puoliksi gorillan lapseksi.
Kirkkaasta tyhjäpäisyydestään huolimatta Chet arvosti monenlaisia taiteen muotoja. Hän arvosti musiikkia, arvosti tanssia, arvosti elokuvia ja esittäviä taiteita, arvosti jopa kirjallisuutta, vaikka avasi pölyisiä niteitä lähinnä saadakseen parempia numeroita ja lisää opintoviikkoja. Oli kuitenkin yksi taiteenlaji, jonka kanssa hän ei ollut koskaan onnistunut nousemaan samalle tasolle, jota hän ei vain osannut ymmärtää tai kokea samalla tavalla kauniina kuin muut. Se oli kuvataide.
Oli sanomattakin selvää, että hänen kylmä sotansa kuvataiteiden opettajan kanssa oli syttynyt sillä sekunnilla, kun hän ensimmäisen kurssin toisella tunnilla oli astellut luokan eteen ja pitänyt esitelmän Maalaus ja minä rajatusta aiheesta Maalaus ja miksi se on mielestäni turhaa. Hän oli omasta mielestään tuonut esille hyviä pointteja ja muokannut aiheenantoa asiallisesti, mutta opettajan tuikea katse oli kertonut jotain aivan muuta.
Kyse ei oikeastaan siitä, ettei Chet pitänyt kuvataiteista tai niiden katsomisesta saatika ihaillut niitä, jotka osasivat piirtää oikeasti hyvin. Kyse oli enimmäkseen siitä, ettei hän itse osannut piirtää. Mitään. Hänen karut kokemuksensa maalauksen ja muun kuvataiteellisen käytännön saralla olivat alkaneet ala-asteella, kun opettaja oli nostanut hänen hirvipiirroksensa taululle muiden joukkoon viimeisenä ja kehunut, kuinka hienon norsun hän oli osannut vahaväreillä piirtää. Niihin aikoihin vielä tummatukkainen ja pienikokoinen poika oli istunut takarivissä tuimana ja piirtänyt salaa vahaliiduilla kuvan vaahtokarkkeihin tukehtuvasta Kimura-senseistä.
Saint Walden'sin opettaja oli paremmin koulutettu kuin sievä Kimura-sensei ja ainakin tuplasti happamampi. Chetin trauma alkoi elää hänen saatuaan esitelmästään välttävän. Hän oli urheilijana Saint Walden'sin kaltaisessa huippukoulussa tottunut huonoihin numeroihin ponnisteluidenkin jälkeen, joten sinänsä arvosanan ei olisi pitänyt vaikuttaa hänen henkiseen tasapainoonsa. Silti pyöreä kuutonen esitelmän arviointipaperin ylänurkassa viilsi syvältä.
Tämän vuoksi uusi kuvataiteiden kurssi oli kuin synkkä sadepilvi hänen aurinkoisen lomasaarensa yllä. Jotain masentavaa ja uhkaavaa. Koska Saint Walden's painotti oppilaidensa lahjakkuuksiin, Chetinkin tarvitsi käydä vain kaikkein alhaisimmat perusasiat aineista – lopun opiskeluajan hän sai keskittyä vapaasti tanssimiseen. Kuvataiteen kaksi pakollista kurssia kuitenkin pitivät häntä otteessaan, eikä hän ollut vielä löytänyt tapaa, jolla kiemurrella velvollisuudesta irti. Yksi lohduttava tekijä oli, että kaikki matemaatikoita ja urheilijoita myöten joutuivat käymään saman pakollisen oppimäärän. Tietysti kuvataiteen linjoilla opiskelevilla oli täysin omat juttunsa, mutta periaatteessa samat säännöt koskivat kaikkia.
Tunti alkoi samalla tavalla kuin siinä koulussa aina. Oppilaat päästettiin luokkaan minuutintarkasti, kaikki astelivat ryhmämuotoisiin pöytiin hiljaisiksi muuttuneina. Opettaja piti nimenhuudon ja alkoi selostaa kuivalla äänellä sen tunnin tarkoitusta. Jo sen naisen ääni imi varmasti kaiken luovuuden oppilaista, niistäkin, joissa oli potentiaalia. Vähän kuin satujen vanhat, ilkeät noidat. Chet kihersi omalle, terävää älykkyyttä tihkuvalle loukkaukselleen, mutta lopetti erikoisen äänen kuin seinään kuullessaan opettajan ohjeistuksen päätöksen.
“Saatte pariutua keskenänne. Tunnin tehtävänä on piirtää teos parin elämänkaaresta. Kyselkää siis toisiltanne. Käyttäkää luovuuttanne”, opettaja ilmoitti, ja Chet pystyi mielessään täyttämään hänen viimeisen lauseensa lopun – vaikka joillekin teistä se voi varmasti olla vaikeaa.
Kaikki alkoivat muodostaa pareja hänen ympärillään. Tällaisia tilanteita Chet sekä vihasi että rakasti: hyvän kaverin kanssa oli aina hauskaa tehdä ryhmätöitä, sillä silloin oli helpompi huutaa ja apinoida, mutta toisaalta uudet tuttavuudet piristivät. Pääasia oli kuitenkin löytää joku ennen kuin kaikki olisi jo viety ja jäljelle jäisi nurkassa nenäänsä kaivava nörtti, jonka sukupuolta ei voinut paljaalla silmällä arvioida, ja joka haisisi orvokeille.
Orvokit olivat ällöttäviä.
Chet muistutti saaliseläintä pälyillessään ympärilleen mahdollisen parin toivossa. Ei, kaikki käänsivät selkänsä tai kylkensä hänelle. Kunnes!
Parin pöydän päässä istui vielä selvästi pariton tyttö. Hänen mustat hiuksensa olivat poninhännällä, ja hänen kasvonsa näyttivät lievästi tympääntyneiltä. Ei, eivät tympääntyneiltä, etäisiltä. Chetiä ei kuitenkaan olisi voinut vähempää kiinnostaa, sillä juuri hiljaisemmat ihmiset olivat kaikista hauskimpia. Enemmän tilaa omalle äänelle ja niin edelleen.
Vaaleahiuksinen poika nousi paikaltaan ja purjehti sulavasti tytön luo, hymyillen tälle leveästi ja aurinkoisesti.
“Chet Ito”, hän esitteli itsensä huolettomasti – se kuului jo käytöskoodiin. “Käynkö pariksi?”
Kysymys oli sinänsä hieman aiheeton, sillä Chet istuutui jo valmiiksi tytön vierestä vapautuvalle tuolille. Hänen hymynsä ei kadonnut minnekään, vaikka hän todennäköisesti vaikutti jo lievästi sekopäiseltä ilmeidensä kanssa. Siinä ei olisi ollut mitään uutta. Viimeksi juorut olivat leimanneet hänet puoliksi gorillan lapseksi.